Sveikos mitybos piramidė – kūno grožiui bei sveikatai

Sveikos mitybos piramidė – kūno grožiui bei sveikatai
4.3 (86.67%) 9 votes

Sveikos mitybos piramidė – kūno grožiui bei sveikatai

Nutukimui tapus žmonijos rykšte, kurią sveikatos specialistai dar prilygina ir šio amžiaus marui, vis labiau netyla kalbos apie lieknėjimą skatinančias dietas bei sveiką mitybą. Spauda ir daugelis interneto svetainių perpildytos informacija apie rekomenduojamas dietas ir sveiko maisto produktus. Anot specialistų, tokioje informacijos gausybėje, nereikia prarasti racionalaus proto ir būtina išlaikyti aukso vidurį, vadovaujantis sveikos mitybos piramide –pagalbininku renkantis maisto produktus. Jeigu nei sveikas gyvenimo būdas, nei sveika mityba nepadeda, rekomenduojama kreiptis į medikus, kurie po konsultacijos paskirs specialų, jums tinkantį gydymą.
Sveikos mitybos piramidePasak gydytojų, žmogaus sveikata ypač priklauso nuo mitybos. Yra žinoma daug atvejų, kai pakoregavus ar pakeitus mitybos įpročius, buvo išvengta kai kurių ligų. Dietologai teigia, kad jeigu žmogus vadovautųsi sveikos mitybos principais, ir patenkintų organizmo fiziologinius poreikius sveikai maitindamasis bei prisilaikytų mitybos režimo – mityba būtų nukreipta ne tik į sveikatos išsaugojimą, bet ir į jos stiprinimą, o įvairių ligų tikrai pavyktų išvengti. Antra vertus, juk sveika mityba – geriau už bet kokią alinančią dietą.
Anot specialistų, sveikos mitybos principais parengta mitybos piramide galima vadovautis visą gyvenimą, priešingai nei plačiai aprašomomis, ypač moterims skirtuose žurnaluose rekomenduojamomis dietomis. Verta atsiminti, kad svorio reguliavimo pagrindas yra maisto subalansavimas, ir maisto piramidė padeda šį tikslą pasiekti. Mes galime pasirinkti, ką valgyti. Kiekvienas maisto produktas yra vertingas žmogaus organizmui, tačiau yra svarbu tai, kokiais kiekiais jį vartosime.
Pasak Respublikinio Mitybos centro specialistų, sveikos mitybos piramidė ir yra skirta tam, kad padėtų pasirinkti tuos maisto produktus, kurie yra svarbūs ir būtini sveikai mitybai. Ji padeda pasirinkti tinkamą maisto kiekį iš visų maisto produktų grupių. Specialistų teigimu, sveikos mitybos piramidė neteikia tikslios informacijos, kokį kiekį per parą reikia suvartoti vienų ar kitų biologiškai aktyvių medžiagų bei kiek ir kokių maisto produktų. Ji tik teikia rekomendacijas, orientuodama vartotoją į maisto produktus ar jų grupes. Sveikos mitybos piramidė iliustruoja ne tik mitybos įvairovę, bet ir parodo, koks turėtų būti maisto produktų grupių santykis paros maisto racione. Taigi, bene pagrindinis sveikos mitybos principas – įvairumas. Maisto asortimentas turi būti kuo įvairesnis, ir maisto produktus kasdien reikia rinktis iš visų maisto produktų grupių. Taip organizmas gaus tiek gyvulinės, tiek augalinės kilmės maisto produktų.
Piramidės pagrindą sudaro grūdiniai maisto produktai (duona, grūdai, bulvės ir jų produktai), kurių rekomenduojama valgyti daugiausiai. Virš bazinės grupės viename lygyje pateikiamos dvi produktų grupės – daržovių (rekomenduojamos 3-5 porcijos per dieną) ir vaisių grupė (rekomenduojamos 2-4 porcijos per dieną). Virš šių dviejų grupių yra dar dvi produktų grupės: pieno, sūrio, jogurto (2-3 porcijos per dieną) ir mėsos, paukštienos, žuvies, ankštinių daržovių, kiaušinių, riešutų (taip pat rekomenduojamos 2-3 porcijos per dieną). Piramidės viršūnėje pateikiama produktų grupė, kuri turėtų sudaryti mažiausią maisto raciono dalį: riebalai ir aliejai. Juos rekomenduojama vartoti saikingai, o cukrų, saldainius, saldintus gėrimus vartoti retai.
sveikai maitintisPasak specialistų, daugiausiai reikėtų vartoti tuos maisto produktus, kurie pavaizduoti piramidės pagrinde. Grūdiniai produktai bei bulvės – piramidės pagrindo bazinė grupė. Iš jos turėtume gauti daugiau nei pusė visos per parą gaunamos energijos. Daugiausia rekomenduojama valgyti neriebius ir nesaldžius duonos, grūdų, kruopų gaminius. Šios grupės maisto produktai suteikia organizmui energijos bei yra pagrindinis maistinių skaidulų šaltinis. Grūdų baltymuose yra visos pagrindinės amino rūgštys. Grūduose gausu mineralinių medžiagų, mikroelementų bei vitaminų.
Antrąją sveikos mitybos piramidės grupę sudaro vaisiai ir daržovės. Tiek vaisiai, tiek daržovės yra be galo svarbūs žmogaus organizmui. Pasak gydytojų, juose yra daug mineralinių medžiagų, mikroelementų, organinių rūgščių, gausu maistinių skaidulų, C, P, B grupės vitaminų, provitamino A – karotino, mineralinių druskų (ypač kalio). Daržovės stimuliuoja virškinimą, skatina visų virškinimo liaukų sekrecinę funkciją. Vaisiai stiprina atsparumą infekcijoms ir stresui.
Trečiojoje piramidės grupėje vyrauja gyvulinės kilmės produktai. Tai mėsa, paukštiena, žuvis, ankštinės daržovės, kiaušiniai, riešutai, pienas, jogurtas, sūris. Šiuose produktuose taip pat gausu organizmui būtinų maisto medžiagų: baltymų, riebalų, aminorūgščių, mineralinių medžiagų, vitaminų, mikroelementų ir kitų biologiškai svarbių junginių. Pieno produktai yra labai maistingi ir lengvai pasisavinami. Iš šių produktų žmogaus organizmas gauna vertingų baltymų, kalcio, fosforo, visų svarbiausių vitaminų – A, D, B grupės, PP, C bei kt. Tačiau pieno ir kitus gyvulinės kilmės produktus patartina vartoti saikingai, nes juose yra riebalų, ypač sočiųjų riebalinių rūgščių, kurių per didelis kiekis kenkia sveikatai.
sveika mitybaMažiausiai reikėtų vartoti riebalų ir saldumynų, kurie yra piramidės viršūnėje. Nors iš šių produktų ir gaunama daug energijos, tačiau būtinų maisto medžiagų juose beveik nėra. Be to, tokie produktai yra labai kaloringi.
Nors mitybos piramidėje neminimas geriamasis vanduo, specialistai pabrėžia, kad sveikam suaugusiam žmogui per parą rekomenduojama išgerti 2,5 – 3 l skysčių. Nors dalį skysčių gauname su maistu, tačiau papildomai skysčių būtina per parą išgerti apie 2 l prarastam vandeniui kompensuoti.
Piramidėje nerasite, kiek reikėtų vartoti valgomosios druskos. Mitybos specialistų teigimu, sveikam suaugusiam žmogui valgomosios druskos rekomenduojama sunaudoti ne daugiau kaip 5 g per parą. Rekomenduotina vartoti joduotą druską. Tai vienas efektyviausių būdų norint užtikrinti, kad žmogaus organizmas gautų reikiamą jodo kiekį.
Dalinkis: